Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Toelichting tabblad Gespr. Betaling venster Financiële afspraak

In dit onderwerp vindt u de uitleg van de velden van het tabblad Gespreide betalingsregeling van het venster Financiële afspraak. Zie ook het onderwerp Toelichting venster Financiële afspraak.

Bet reg - Fin afspraak Gespr Betaling

Veldnaam

Toelichting

Aanvang regeling

Maand en jaar waarop de regeling is ingegaan.

Vordering frequentie

De frequentie in maanden waarin u termijnbedragen bij uw relatie in rekening wilt brengen.

Wilt u één keer per maand een termijn in rekening brengen dan vult u 1 in. Voor één keer per kwartaal vult u 3 in.

Vervaldag vordering

De dag van de maand waarop een termijnbedrag moet vervallen. In de meeste gevallen zal dit de 1e of 15e van de maand zijn.

Periode termijnvordering

De periode waarin de eerstvolgende termijnvordering wordt aangemaakt.

Incassowijze

De manier waarop u het termijnbedrag incasseert.

Girorekening / Bankrekening

Incasseert u de termijnbedragen elektronisch, dan selecteert u hier de rekening waarvan u de bedragen wilt incasseren bij de relatie.

Dit rekeningnummer moet zijn ingevoerd op het tabblad Financieel van de relatiegegevens

Termijnbedrag

Het bedrag dat u per termijn bij de relatie in rekening brengt. Het bedrag wordt automatisch berekend als u in het vensterlint kiest voor groep Hulpmiddelen > Termijnbedrag. U kunt dit bedrag handmatig aanpassen.

U kunt ervoor kiezen om automatisch het termijnbedrag te laten afronden. Hoe u dit doet, leest u in het onderwerp Tabblad Instellingen van het venster Instellingen Financieel.

Eindsaldo controleren

De wijze waarop u bij het aanmaken van de termijnbedragen het eindsaldo wilt controleren. Zie hiervoor het onderwerp Eindsaldo controleren.

Maximum eindsaldo

Bij het afrekenen kan een bedrag overblijven. Dat is het eindsaldo. Hier zet u het bedrag dat dit saldo maximaal mag bedragen.

Administratiekosten

Als u uw relatie administratiekosten in rekening wilt brengen vult u bij administratiekosten het bedrag in dat u per afrekenperiode (in principe per jaar) in rekening wilt brengen. De kosten worden per afrekenperiode in rekening gebracht en niet per termijn!

Zie hiervoor het onderwerp Administratiekosten boeken.

Datum volgende kostenpost

Wanneer u administratiekosten in rekening brengt bent u verplicht om de datum van ingang voor het berekenen van deze kosten in te voeren.

De financiële gegevens van het voorstel beperken tot de volgende afrekening

Met een vinkje in dit veld wordt het voorstel uitsluitend berekend met de posten tot de volgende afrekening. Het voorstel wordt bij deze berekening beperkt tot:

  • Posten met een boekperiode binnen de looptijd van de regeling
  • Contracten met minstens één prolongatie binnen de looptijd van de regeling.

Op deze manier kunt u de voorfinanciering beoordelen. Zie hiervoor het onderwerp Voorfinanciering bij gespreide betaling.