Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Contracten muteren met DPM

Voor het wijzigen van contracten via DPM geldt het volgende:

  • Alleen verzekeringen met de status Actief of Offerte kunnen via DPM worden gewijzigd. Verzekeringen met een andere status moet u in Scenario Assurantie wijzigen.
  • Nieuwe DPM-aanvragen die naar Scenario Assurantie zijn gestuurd en nog niet zijn verwerkt tot offerte/contract, kunnen nog niet worden gewijzigd. Tot die tijd is er nog geen contractnummer beschikbaar in DPM op basis waarvan de mutatie zou kunnen plaatsvinden.

    Hetzelfde geldt voor een bestaande verzekering waarop al een mutatie aanwezig is en waarin één of meer dekkingen, objecten of partijen aan de verzekering zijn toegevoegd. Een toegevoegde dekking, object of partij heeft dan nog geen nummer dat in DPM kan worden gebruikt om verder te muteren.

  • Als in de inrichting is aangegeven dat een product niet gebruikt mag worden in DPM, is een contract op basis van dat product niet in DPM te muteren. Het contract is wel in te zien om het overzicht voor uw relatie compleet te maken.
  • Bancaire contracten kunnen niet via DPM gewijzigd worden.
  • Als de contractdefinitie afwijkt van de productdefinitie kunt u geen wijzigingen aanbrengen in een verzekering. Dit is een fout die u in Scenario Assurantie moet oplossen , voordat u kunt muteren in DPM. Zie het onderwerp Database controleren en exporteren.
  • U kunt een verzekering die gebruik maakt van ADN branche 990 (Pakket) of 999 (Overig) niet wijzigen in DPM. Er is een keuze gemaakt om deze branches niet in DPM te tonen.
  • Er kan niet in DPM worden gewijzigd als de ingelogde gebruiker geen verzekeringsnemer is van de betreffende verzekering of geen (buitendienst)medewerker is. Dit contract wordt wel getoond bij een relatie wanneer deze premiebetaler hiervan is of als het om een geclusterde relatie gaat. Als de verzekering moet worden gewijzigd, moet dit worden gedaan door de verzekeringnemer zelf met diens inloggegevens of door een medewerker van uw bedrijf.

In bovenstaande situaties wordt via een melding bovenin het venster aan de gebruiker duidelijk gemaakt dat de verzekering niet via Internet te wijzigen is.

Voor het doen van mutaties door een medewerker, zie het onderwerp Buitendienst.

Hoe uw relaties mutaties in DPM kunnen doorvoeren is beschreven in het onderwerp Werken met DPM voor relaties.