Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Filter toevoegen

(Niet van toepassing bij over Scenario Assurantie SE of SL met standaardinrichting )

U heeft de mogelijkheid om filters toe te voegen.

Voordat u een filter gaat toevoegen, kunt u controleren of u het filter kunt importeren of kopiëren. U kunt hiermee tijd besparen.

  1. Kies in het lint voor Beheer > groep Inrichting > Administratie > Rubrieken > Filters. Het venster Filter wordt geopend.

    Image-0009

  2. Kies Nieuw.
  3. Selecteer met Alt + i Infoknop achter het veld Applicatie
    • Selecteert u Assurantie dan kunt u het filter gebruiken in uw verzekeringen.
    • Selecteert u Bancair, dan kunt u het filter gebruiken in uw bancaire contracten.
  4. Selecteer met Alt + i Infoknop achter het veld Programma onderdeel een van de onderdelen. Afhankelijk van uw keuze bij Applicatie beschikt u over verschillende mogelijkheden:
    • Kiest u in het veld Applicatie voor Assurantie, dan selecteert u in het veld Programma onderdeel Polisadministratie als u het filter vanuit uw verzekeringen wilt gebruiken of Schade als u het filter vanuit schades wilt gebruiken.
    • Kiest u bij Applicatie voor Bancair, dan selecteert u bij Programma onderdeel de keuze Bancair.

    Nadat u in de velden Applicatie en Programma onderdeel een keuze hebt gemaakt en op Enter hebt gedrukt wordt in het veld Groep automatisch een nummer gegenereerd.

  5. Voer in het veld Groep achter het symbool » een logische naam in van het filter. Let er op dat u het symbool » laat staan. De naam die u het filter geeft ziet u terug in Scenario Assurantie als u van het filter gebruik maakt.

    U kunt een lange naam invoeren voor een filter, maar de naam wordt in sommige vensters afgekapt na 28 karakters. Als u een filter heeft met een naam die met dezelfde omschrijving begint, kunt u de filters niet meer onderscheiden. Bovendien zal één van die filters niet zichtbaar zijn in de selectie-entiteiten. Het advies is de naam kort te houden of het onderscheid in de eerste 28 karakters te maken.

  6. Selecteer met Alt + i Infoknop in het veld Gebaseerd op een code.

    De code die u selecteert bepaalt welke dekkingcode u aan het filter kunt koppelen en welke AFD-rubrieken u in het filter kunt toevoegen. Hiermee wordt voorkomen dat u in een filter voor bijvoorbeeld een Cascodekking geen rubrieken kunt opnemen van bijvoorbeeld een inboedeldekking. Het filter kunt u dan ook maar alleen koppelen aan die die in het veld Gebaseerd op dezelfde waardes hebben.

  7. Activeer de box Rubrieken in filter.
  8. Kies Toevoegen. Het venster Rubriek van groep verschijnt.

    Rubrieken van groep

    In dit venster is standaard in het veld Herkomst rubriek AFD geselecteerd. Dit betekent dat u de rubriek via ADN en/of GIM kunt uitwisselen met de maatschappij. Selecteert u bij Herkomst rubriek TP, dan is uitwisseling via ADN en/of GIM niet mogelijk!

  9. Selecteer met Alt + i Infoknop achter het veld Rubriek de rubriek die u aan de groep wilt toevoegen.

    Heeft u in het veld Herkomst rubriek AFD geselecteerd, dan kunt u alleen de AFD-rubrieken kiezen die behoren het filter dat u in het veld Gebaseerd op heeft gekozen.

  10. Plaats een vinkje in het veld Tabbladskip als u de rubriek op een volgend tabblad van de het filter wilt plaatsen.
  11. Vul het veld Tabbladtitel met een omschrijving als u het veld Tabbladskip heeft aangevinkt. Dit veld is dan verplicht.
    • Een tabblad mag niet meer dan 20 rubrieken bevatten. Als u een filter met meer dan 20 rubrieken heeft, moet u dus een tabbladskip gebruiken.
    • Een filter mag niet meer dan 7 tabbladen bevatten.
  12. Plaats een vinkje in het veld Verplicht als u wilt dat een rubriek verplicht is zodra het filter gebruik wordt bij een contract of schade.
  13. Plaats een vinkje in het veld Opnemen in overzicht als u de waarde die u invult in een rubriek wilt tonen zonder dat u het filter hoeft te openen.

    U kunt niet bij alle rubrieken in een groep het vinkje bij Opnemen in overzicht plaatsen omdat de ruimte van gegevens die getoond kunnen worden beperkt is.

  14. Op het tabblad Omschrijving van het filter kan een omschrijving meegegeven worden met bijvoorbeeld extra informatie over dat filter.

    De omschrijving bij een filter is hiermee te gebruiken als een helptekst bij muteren filter in contracten. U kunt deze helptekst opvragen als u dit filter via de knop Specificatie in een contract hebt gekozen.

  15. Op het tabblad Voorkomens van het filter kunt u zien bij welke producten en bij welke verzekeraar het filter in gebruik is.

    Bij het toevoegen van een filter is dit tabblad nog leeg.

  16. Kies Bewaar om het filter op te slaan.
  17. Kies Afsluiten.

    De metadatabase van Scenario Assurantie wordt automatisch bijgewerkt.

Om het filter in gebruik te nemen moet u het vervolgens nog in een branche en/of product opnemen en koppelen aan een object-, dekking- of partijcode. Zie hiervoor het onderwerp Branches.