Eigen tekst invoeren met variabele velden
In het voorbeeld wordt de volgende tekst opgenomen:
- Een lijst van alle e-mailadressen die u van een relatie in Scenario Assurantie heeft geregistreerd
- Het standaard e-mailadres
- Een afwijkende tekst wanneer er geen enkel e-mailadres is geregistreerd: "Van u is geen e-mail adres bekend. Om u beter van dienst te kunnen zijn, zouden wij graag een e-mailadres van u willen ontvangen. U kunt hiermee bijvoorbeeld gebruik maken van de digitale polismap."
- De vraag aan te geven welk e-mailadres het standaard e-mailadres moet worden als u meer dan één e-mail adres heeft geregistreerd, maar geen enkel e-mail adres het standaard e-mailadres is.
Het moet er als volgt uit gaan zien:

- Het e-mailadres haalt u uit de relatie gegevens
- De tekst erachter is de omschrijving van het betreffende e-mailadres:

- Typ de vaste tekst in de tekst lay-out:

- Plaats de cursor achter de dubbele punt en druk op Enter.
Op de lege regel die u heeft aangemaakt moet het e-mailadres komen en de omschrijving ervan. De cursor staat aan het begin van de lege regel.
- Activeer het venster Veld Invoegen vanaf de taakbalk.

Omdat de tekst lay-out van het Type product Relatiegegevens is, wordt het venster Veld Invoegen geopend bij het bestand Relatie.
- Scroll in de box Bestanden naar beneden tot u het bestand E-mail adressen heeft gevonden. Wilt u andere velden in een tekst lay-out gebruiken dan in dit voorbeeld, dan moet u deze zelf zoeken.
- Selecteer het bestand E-mail adressen.
In de box Velden worden de velden van het bestand getoond. Dit zijn de velden van het venster E-mailadres van de relatie.
- Selecteer het veld EMAIL ADRES.
- Klik op de knop invoegen.
Het veld wordt geplaatst waar de cursor in het Word document stond:

U kunt de plaats van het volgende veld nauwkeurig bepalen. In het voorbeeld is ervoor gekozen eerst alle velden in de brief te plaatsen en daarna de opmaak te doen.
- Activeer het venster Veld Invoegen.
Dit venster staat nog open op het bestand E-mail adressen.
- Selecteer het veld OMSCHRIJVING.
- Klik op de knop invoegen.
Het veld OMSCHRIJVING wordt direct achter veld EMAIL ADRES geplaatst.
Het standaard e-mail adres is ook een e-mail adres uit hetzelfde bestand. U gebruikt hiervoor hetzelfde veld als hierboven. Later voegt u de voorwaarden voor het afdrukken toe.
- Plaats de cursor achter het woord is, waar het standaard e-mailadres geplaatst moet worden.
- Voeg met behulp van het venster Veld Invoegen het veld EMAIL ADRES nogmaals toe.
Uw tekst ziet er nu als volgt uit:

Wanneer u nu de brief zou aanmaken, krijgt u het volgende te zien:
- Als er geen e-mailadres bij de relatie is ingevuld, ziet u een lege regel. Dit lost u op met een test op bestand.
- Als er meer dan één e-mailadres is geregistreerd, wordt alleen het eerst ingevoerde e-mailadres afgedrukt. De andere e-mailadressen ziet u in het document niet terug. Dit lost u op door een herhaling toe te passen.
- Het eerste ingevoerde e-mailadres komt bij standaard e-mailadres te staan, ook als voor dat e-mailadres het veld Standaard e-mailadres niet is aangevinkt. Dit lost u op met een test op veld.
|