U kunt uzelf informeren over Aplaza op de website van Aplaza http://www.aplaza.nl. Dat is ook de plaats waar u zich voor Aplaza aanmeldt. Vanaf dat moment komt u in het onderstaande stappenplan terecht:
Uw aanmelding wordt doorgestuurd naar het systeemhuis (DIAS Software)
U voert de handelingen uit die u zelf als voorbereiding kunt doen. Zie hiervoor het onderwerp Wat u vooraf zelf moet doen.
Binnen een week wordt u door een Aplaza-medewerker gebeld om een inventarisatie te maken. Hierbij wordt gekeken of uw hardware en software klaar is voor het gebruik van Aplaza. Denk daarbij aan:
Of het digitaal paspoort al aanwezig is
Met welke verzekeraars u zaken doet
Versienummers van de benodigde software
Welke gebruikers van Aplaza gebruik mogen maken
Of u van GIM gebruik maakt
Aan het einde van de inventarisatie krijgt u te horen of de installatie van Aplaza plaats kan vinden, of dat er eerst nog andere voorbereidingen moeten worden gedaan. Wanneer dat laatst het geval is, krijgt u te horen wat u nog moet doen.
Er wordt een nieuwe afspraak gemaakt. Op die datum zal de installatie worden uitgevoerd.
U ontvangt van DIAS Software een document met stappen die u zelf moet uitvoeren voor de installatie.
U wordt gebeld met de vraag of u de voorbereidende stappen heeft uit kunnen voeren. Als u daarbij tegen problemen bent opgelopen, kan eventueel de afspraak voor de installatie worden uitgesteld.
Uw Scenario Assurantie-licentie wordt aangepast. De aangepaste licentie wordt automatisch opgehaald wanneer u Scenario Assurantie opstart na de aanpassing.
U wordt op de afgesproken datum gebeld door een medewerker van het Aplaza-team. Zij zullen u vragen een inbelverbinding te maken (met SimpleHelp). Hiervoor moet een PC beschikbaar zijn. Het inbellen kan enkele uren duren. U hoeft hierbij zelf niet voortdurend aanwezig te zijn.
Waar nodig zal uw inrichting van verzekeraars en producten worden aangevuld om de transacties via Aplaza soepel te laten verlopen.
Wanneer u DBS heeft aangevraagd, wordt dit ook voor u ingericht. Hou hiervoor uw ABZ-postbusnummer bij de hand. Zie ook het onderwerp Documenten en Berichten Service.
Nadat Aplaza is geïnstalleerd, zal de koppeling door de medewerker van het Aplaza-team getest worden.