Betalingsregeling invoeren bij een relatie
Elke betalingsregeling voert u in bij de relatie waarmee u een afspraak over gespreide betaling heeft gemaakt of wilt maken. Dat geldt voor de gespreide betalingsregeling en de rekening-courantregeling. U doet dit als volgt:
- Open de gegevens van de relatie. Zorg dat het venster Relatiegegevens is geopend.
- Activeer het tabblad Financieel.
- Activeer de onderste box. Deze begint met de kolom Partijcode.
- Kies Toevoegen.
- Het venster Info verschijnt. U kunt hier kiezen uit een partijcode. Zie ook het onderwerp Informatie rekening-courant.
Let op!
Per partijcode kunt u slechts één financiële afspraak (betalingsregeling) vastleggen.
- Selecteer een partijcode en klik op Kies. Het venster Financiële afspraak wordt geopend. Een uitgebreide toelichting op dit venster vindt u in het onderwerp Toelichting venster Financiële afspraak.

- Selecteer in het veld Betalingsregeling het soort betalingsregeling dat u met deze relatie aan wilt gaan. U kunt kiezen uit:
- Gespreide betaling
- Rekening Courant
Afhankelijk van uw keuze worden een aantal velden vooringevuld. Ook ziet u verschillende tabbladen verschijnen.
- Vul het veld Ingangsdatum met de periode (mm-jjjj) waarop de regeling moet ingaan.
- Met een evenement is bepaald welke lay-out wordt gebruikt voor het periodieke overzicht van de regeling. U kunt daar per regeling van afwijken. Kies dan met de knop
een andere tekst lay-out voor het maandoverzicht. - Onder TE VORDEREN POST kiest u hoe de relatie aan u gaat betalen.
- De velden incasso losse post en prolongatie zijn vooringevuld met de waarde Betalingsregeling. U kunt een van beide velden aanpassen. Wanneer beiden aangepast moeten worden, is een betalingsregeling niet nodig voor deze relatie.
- Onder TE VERGOEDEN POST kiest u hoe u de relatie betaalt.
- De velden excasso losse post en prolongatie zijn vooringevuld met de waarde Betalingsregeling. U kunt dit eventueel aanpassen.
- Vink het veld Herinnering per relatie aan wanneer u één herinneringsbericht per relatie wilt sturen.
- Activeer het tabblad Afrekening.

Een uitgebreide beschrijving van dit tabblad vindt u in het onderwerp Tabblad Afrekening venster Financiële afspraak.
- Vul het veld Volgende afrekening met de periode (mm-jjjj) waarin u de betalingsregeling voor het eerst wilt afrekenen. Er mag maximaal 12 maanden zitten tussen de aanvangsdatum van de betalingsregeling en de periode van de afrekening.
- Vul het veld Afrekenfrequentie met het aantal maanden waarover afgerekend moet worden:
- 1 = maandelijkse afrekening (gebruikelijk bij een rekening-courant)
- 3 = afrekening per kwartaal
- 12 = jaarlijkse afrekening (gebruikelijk bij gespreide betaling)
- Selecteer in het veld Nota te vorderen saldo de manier waarop u na afrekening het saldo wilt incasseren. Bij een betalingsregeling van het type Rekening Courant zal dit Betalingsregeling zijn.
- Selecteer in het veld Nota te vergoeden saldo de manier waarop u na afrekening het saldo wilt uitbetalen. Bij een betalingsregeling van het type Rekening Courant zal dit Betalingsregeling zijn.
- Selecteer in het veld Girorekening of in het veld Bankrekening een rekeningnummer.
- Vink eventueel het veld Saldo elektr. afdragen aan. Zet een vinkje in de velden Saldo elektr. afdragen en/of Saldo elektr. incasseren om bij het afrekenen van de regeling een extra post aan te maken die opgenomen kan worden in een in- of excassobatch. Zie hiervoor het onderwerp Betalingsregeling afrekenen
- Vink eventueel het veld Saldo elektr. incasseren aan.
- Laat het veld Regeling beëindigen leeg.
- U gaat op de volgende manier verder:
- Wanneer het een Rekening Courant betreft, kiest u voor Bewaar. De regeling is aangemaakt.
- Wanneer het een Gespreide betaling betreft, activeert u het tabblad Gespr. Betaling. Zie verder het onderwerp Gespreide betalingsregeling invoeren.
|