Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Gespreide betalingsregeling invoeren

In het onderwerp Betalingsregeling invoeren bij een relatie leest u hoe u de algemene gegevens en de gegevens voor de afrekening van een betalingsregeling vastlegt. Als u heeft gekozen voor een regeling van het type Gespreide betaling, legt u vast hoe de spreiding plaatsvindt. U doet dit in twee stappen:

  • Het definiëren van een voorstel
  • Het activeren van het voorstel

U doet dit als volgt:

  1. Zorg dat het venster Financiële afspraak van de ingevoerde betalingsregeling is geopend. U gaat niet verder met het volgende tabblad, de velden daarvan worden vanuit het voorstel gevuld.
  2. Kies in het vensterlint voor groep Hulpmiddelen > Voorstel maken. Het venster Voorstel wordt geopend.

    SNAG-0141

    Lees het onderwerp Toelichting venster Voorstel gespreide betalingsregeling voor een gedetailleerde beschrijving van de velden in dit venster.

  3. Een aantal velden is automatisch gevuld vanuit de financiële afspraak. Controleer deze en pas ze eventueel aan.
  4. Vul het veld Start termijnvordering met de periode (mm-jjjj) waarin de eerste termijnvordering moet vallen. Deze datum mag maximaal 12 maanden vóór de afrekenenperiode liggen.
  5. Kies in het vensterlint voor groep Hulpmiddelen > Termijnbedrag. Het veld Termijnbedrag wordt gevuld.
  6. Selecteer in het veld Eindbedrag controleren de manier waarop u het bedrag bij het maken van termijnvorderingen wilt controleren. Zie hiervoor het onderwerp Eindsaldo gespreide betalingsregeling controleren.
  7. Vul het veld Maximum eindsaldo met het maximum bedrag dat u de relatie na de afrekening in rekening wilt brengen.
  8. Vul eventueel de velden Administratiekosten en Datum volgende kostenpost. Zie het onderwerp Administratiekosten gespreide betaler boeken.
  9. Onderin het venster vindt u twee boxen:
    • In de bovenste box ziet u alle openstaande posten die u in de gespreide betaling kunt opnemen.
    • In de onderste box ziet u alle contracten die u in de betalingsregeling kunt opnemen. De relatie moet contractpartij Debiteur assurantiën zijn om het contract hier te zien. Bovendien moet de incasso door de tussenpersoon worden gedaan.
    • Wanneer er geen posten of contracten staan, kan er geen betalingsregeling worden getroffen.

    Verwijder eventueel posten en contracten die u niet in de betalingsregeling wilt opnemen. Selecteer dan de post of het contract en kies Wijzigen.

  10. Kies in het vensterlint voor groep Hulpmiddelen > Overzicht betalingen. Het venster Overzicht voorstel gespreide betaling wordt geopend. Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

    SNAG-0144

  11. Controleer het overzicht. Het kan voorkomen dat u een regeling voorfinancieert. Zie daarvoor het onderwerp Voorfinanciering bij gespreide betaling.
  12. Kies Afsluiten om het venster te verlaten en naar het venster Voorstel terug te keren. U kunt eventueel gegevens wijzigen. Herhaal dan het aanmaken van het termijnbedrag en het maken van het betalingenoverzicht.
  13. Als u tevreden bent, kunt u het voorstel aan de relatie sturen. Kies daarvoor in het vensterlint voor groep Hulpmiddelen > Word. Het venster aanmaken productaanvraag wordt geopend.
  14. Selecteer in de box Type product de waarde Relatie + postgegevens.
  15. Selecteer in de box Te selecteren documenten het document met de naam R-Voorstel en de omschrijving Relatie Voorstel Nieuwe Betalingsregeling.
  16. Maak op de gebruikelijke wijze het document aan. U keert terug naar het venster Voorstel.
  17. Vink het veld Voorstel bewaren aan.
  18. Kies voor Bewaar om het voorstel op te slaan.
  19. Kies in het venster Financiële afspraak voor Bewaar om de gegevens van de betalingsregeling op te slaan.
  20. Kies in het venster Relatiegegevens voor Bewaar.
    • In het venster Toegang relaties is nu in het rood de tekst Voorstel betalingsregeling aanwezig te zien.

De relatie kan op de volgende manieren reageren op uw voorstel: