In dit onderwerp leest u welke actie u moet ondernemen bij een bepaalde reden van uitval in een batch voor elektronisch betalingsverkeer.
Reden uitval
|
Actie
|
IBAN/BIC niet gevuld
|
U lost dit als volgt op:
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Plaats te cursor in het veld van de ingevulde bank- of girorekening (rechtsonder) en kies voor Wijzigen. Het venster Girorekening of Bankrekening wordt geopend.
- Zoek de juiste IBAN en/of BIC code, bijvoorbeeld via http://www.www.ibanbicservice.nl.
- Voer IBAN en/of BIC in in de daarvoor bestemde velden.
- Bewaar de gegevens.
|
Machtiging niet getekend
|
De melding betekent dat het veld Datum ondertekening in de machtigingsgegevens niet is gevuld. U kunt dit veld niet zomaar vullen. U lost dit als volgt op:
- Zorg dat u de ondertekende machtiging heeft met een datum van ondertekening. Neem eventueel contact op met de relatie.
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Plaats te cursor in het veld van de ingevulde bank- of girorekening (rechtsonder) en kies voor Wijzigen. Het venster Girorekening of Bankrekening wordt geopend.
- Dubbelklik op de bijbehorende machtiging in de box Machtigingen. Het venster Machtiging wordt geopend.
- Vul het veld Datum ondertekening zoals deze op de ondertekende machtiging staat.
- Bewaar de wijzigingen.
Is er (nog) geen ondertekende machtiging aanwezig? Wijzig dan het veld Verrekenwijze in het venster Muteren post. U kunt deze post dan op een andere manier incasseren, bijvoorbeeld met een nota.
|
Ondertekening machtiging meer dan 36 maanden geleden
|
Het veld Datum laatste incasso is leeg en de datum in het veld Datum ondertekening is langer dan 36 maanden geleden. Omdat u de machtiging drie jaar niet heeft gebruikt, is deze automatisch komen te vervallen (conform reglement SEPA).
U lost dit bijvoorbeeld als volgt op:
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Wijzig in het veld Verrekenwijze de incassowijze. Kies bijvoorbeeld voor Nota.
- Bewaar de wijzigingen.
- Stuur de relatie opnieuw een machtigingsformulier.
|
Laatste incasso meer dan 36 maanden geleden
|
De datum in het veld Datum laatste incasso is langer dan 36 maanden geleden. Omdat u de machtiging drie jaar niet heeft gebruikt, is deze automatisch komen te vervallen (conform reglement SEPA).
U lost dit bijvoorbeeld als volgt op:
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Wijzig in het veld Verrekenwijze de incassowijze. Kies bijvoorbeeld voor Nota.
- Bewaar de wijzigingen.
- Ga na waarom er de afgelopen drie jaar niets is geïncasseerd.
- Stuur de relatie eventueel opnieuw een machtigingsformulier.
|
Eenmalige incasso is reeds gebruikt
|
Er is geen andere machtiging gevonden dan een eenmalige incasso die al vervallen is.
U lost dit bijvoorbeeld als volgt op:
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Wijzig in het veld Verrekenwijze de incassowijze. Kies bijvoorbeeld voor Nota.
- Bewaar de wijzigingen.
- Stuur de relatie eventueel opnieuw een machtigingsformulier.
|
Machtiging is ingetrokken
|
Het veld Datum intrekking in de machtigingsgegevens is gevuld. De debiteur assurantiën zal u opnieuw moeten machtigen voordat u weer automatisch kunt incasseren.
Er is geen andere machtiging gevonden dan een eenmalige incasso die al vervallen is.
U lost dit bijvoorbeeld als volgt op:
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Wijzig in het veld Verrekenwijze de incassowijze. Kies bijvoorbeeld voor Nota.
- Bewaar de wijzigingen.
- Neem contact op met uw relatie en stuur deze eventueel opnieuw een machtigingsformulier.
|
Laatste notificatie minder dan 14 dagen geleden
|
U mag deze post nog niet incasseren conform SEPA. De post wordt vanzelf in een batch opgenomen als de veertien dagen zijn verstreken.
|
Geen notificatie verstuurd
|
U lost dit bijvoorbeeld als volgt op:
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Wijzig in het veld Verrekenwijze de incassowijze. Kies bijvoorbeeld voor Nota.
- Bewaar de wijzigingen.
- Verstuur voor een eventuele volgende incasso alsnog een notificatie.
|
Wacht op eerste incasso
|
Deze melding komt alleen voor bij een batch van het type Doorlopende volgende incasso. De eerste incasso voor deze machtiging is nog niet verwerkt.
Zorg dat alle batches van het type Doorlopende eerste incasso aangemaakt, gefiatteerd en verzonden zijn en in het dagafschrift verwerkt zijn. Het kan daarna nog enkele dagen duren voor de betreffende post in een batch van het type Doorlopende volgende incasso is opgenomen.
|
Geen rekeningnummer opgegeven
|
- Omdat er nog geen rekeningnummer bekend is, is het waarschijnlijk dat er nog geen machtiging is gegeven. Een machtiging is immers aan een rekeningnummer gekoppeld.
U lost dit bijvoorbeeld als volgt op:
- Dubbelklik op de betreffende post op het tabblad Uitval. Het venster Muteren post wordt geopend.
- Wijzig in het veld Verrekenwijze de incassowijze. Kies bijvoorbeeld voor Nota.
- Bewaar de wijzigingen.
Let op!
Posten kunnen bij de uitval staan, omdat in contracten of betalingsregelingen ten onrechte de incassowijze Elektronisch of Elektronisch met nota is vastgelegd. In plaats van de verrekenwijze in de post moet u dan de incassowijze in het contract of in de betalingsregeling aanpassen. Dit doet u handmatig met de gegevens van de relatie die u in het venster Muteren post ziet.
|