Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Klantportaal: standaardfuncties met de licentie 'basis'

Het klantportaal kent twee type licentiesystemen: basis en uitgebreid. Afhankelijk van welk type licentie wordt gebruikt, wordt bepaald welke gegevens de klant wel of niet inziet op het klantportaal.

De belangrijkste standaardfuncties binnen de basislicentie zijn: 

  • Klantgegevens inzien
  • Schade melden
  • Vraag stellen aan de gevolmachtigde agent
  • Contracten inzien
  • Schades inzien

cloud1

Deze functies worden aangestuurd door de standaardlicentie maar u kunt nog via permissies rechten inperken, zodat klanten minder mogen inzien op de portal.

Een vraag stellen

Klanten kunnen via de optie Stel uw vraag een vraag stellen aan de gevolmachtigde agent. Dit gebeurt in de vorm van een notitie.

cloud3

Nadat de velden zijn ingevuld en de knop Versturen is geactiveerd, verschijnt boven in het venster de melding Notitie toegevoegd.

cloud4

Ook in de box Onderhanden werk ziet de klant dat de notitie is toegevoegd.

cloud5

Notities uitzetten bij de klant
Het licentiesysteem bepaalt dat de klant notities standaard ziet, maar u kunt hier van afwijken. Bijvoorbeeld als uw kantoor zelf notities heeft ingevoerd die niet voor de klant zijn bedoeld. Dit past u aan in DIAS Assurantie, in het venster Relaties, knop Notities. In het venster Overzicht notities opent u in het venster Muteren notitie de gewenste notitie. Wilt u niet dat een notitie zichtbaar is op het klantportaal, dan laat u het veld Tonen aan klanten leeg.

cloud6

Tekst toevoegen aan de notitie

Aan een bestaande notitie op het klantportaal kunt u als kantoor tekst toevoegen. Dit doet u eveneens in het venster Muteren notitie:

cloud7

Op het klantportaal wordt na de mutatie de notitie direct bijgewerkt.

cloud8

Permissies beheren

Als kantoor kunt u bepalen welke informatie uw klant wel of niet kan inzien op het klantportaal. Dit doet u in DIAS Assurantie via Autorisatie > groep Autoriseren > Rollen autoriseren. Kies in het venster DCB autoriseren per rol via Wijzigen de rol Consument.

cloud9

cloud23 

Het standaard gedrag is Altijd toegestaan. Dat betekent dat uw klant altijd de functies kan uitvoeren die bij de basislicentie horen. 

U kunt hier van af wijken door onderdelen uit te zetten. Kies in het venster DCB Autorisaties per rol voor Toevoegen waarna het infovenster met autorisaties wordt geopend. Stel dat u het onderdeel Schades op het klantportaal wilt uitzetten, dan zet u in het infovenster alle autorisaties voor schades uit, door te kiezen voor Toestaan als gebruiker geautoriseerd.

cloud10

cloud11

Nadat de aanpassingen zijn opgeslagen, is het onderdeel Schades voor uw klant niet meer bij Opties zichtbaar op het klantportaal:

cloud12