Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

DCB - 2e gezinsvoertuigregeling corrigeren

Extra treden bij een verzekering gelden: 

  • wanneer in een verzekeringsproduct is aangegeven dat de 2e gezinsvoertuigregeling mogelijk is;
  • en in DCB wordt een nieuwe verzekering ingevoerd bij dat product;
  • en in die verzekering wordt in het (auto of motor) object aangeven dat het een 2e gezinsvoertuig betreft;
  • en in de WA-dekking is aantal schadevrije jaren partner gevuld. 

Die extra treden zijn het verschil tussen aantal schadevrije jaren partner en aantal schadevrije jaren (verzekerde) mits het verschil groter dan 0 is. Wanneer in de inrichting ook een EL-object toegestaan is met daarin een rubriek extra treden, dan wordt er ook een EL- object gemaakt met daarin het berekende “extra treden”. In eerste instantie was afgesproken dat die “extra treden” alleen gecorrigeerd kon worden in DCB voor een niet-definitieve 1e versie van de verzekering. Wanneer voor zo'n versie het aantal schadevrije jaren partner veranderde, dan werd opnieuw “extra treden” bepaald. 

De wens is om ook bij andere verzekeringversies een correctie te kunnen doorvoeren. Uiteraard is hierbij de gebruiker verantwoordelijk voor het controleren van de berekening. Ook kwam de wens om een 2e gezinsvoertuig regeling in DCB te kunnen beëindigen. Beide aanpassingen zijn DCB doorgevoerd. 

Aanpassingen

Concreet is ingebouwd dat voor iedere verzekeringsversie de 2e gezinsvoertuigregeling beëindigd wordt: 

  • wanneer in het object is aangegeven dat het geen 2e gezinsvoertuig meer is of wanneer de rubriek aantal schadevrije jaren partner niet meer aanwezig is.
  • als bij het beëindigen van de regeling in de WA-dekking “extra treden” op 0 wordt gezet en de nieuwe trede en korting berekend wordt met daarbij “extra treden” is 0.

  • Ook wordt wanneer een EL-object aanwezig was met daarin extra treden, extra treden daarin op 0 gezet.
  • Ook is ingebouwd dat wanneer voor een verzekeringsversie een 2e gezinsvoertuigregeling van toepassing is en bij de wijziging nog steeds is aangegeven dat het een 2e gezinsvoertuig betreft maar het aantal schadevrije jaren partner is veranderd, dan opnieuw “extra jaren” wordt bepaald en in de WA-dekking en eventueel in het EL-object wordt gezet.
  • Als laatste is ingebouwd dat wanneer voor een verzekeringsversie nog geen 2e gezinsvoertuigregeling van toepassing is en bij de wijziging is aangegeven dat het een 2e gezinsvoertuig betreft en schadevrije jaren partner is ingevuld, dan de 2e gezinsvoertuig regeling alsnog actief wordt.