Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Klaargezette in- of excassobatch verwijderen

Een in- of excassobatch verwijdert u op de onderstaande manier wanneer

  • De batch nog niet is ingelezen in uw bankprogramma
  • De batch is gefiatteerd
  • De batch voor verzending is klaargezet

Wanneer de batch wel is aangeboden aan de bank, en in zijn geheel is gestorneerd, volgt u de beschrijving uit het onderwerp Batch opnieuw aanmaken na stornering gehele batch.

Het verwijderen van een batch bestaat in deze fase uit twee stappen:

  • Het verwijderen van het opgeslagen bestand;
  • Het storneren van alle posten in de batch.

U doet dit als volgt:

  1. Verwijder het opgeslagen bestand van uw netwerk.
  2. Kies in het lint voor Beheer > groep Inrichting > Administratie > Financieel > Instellingen. Het venster Instellingen financieel wordt geopend.
  3. Controleer de waarde in het veld Standaard incassowijze. Selecteer hier Elektronisch als dit niet uw standaard is. Noteer de oorspronkelijke standaard.
  4. Bewaar de wijziging.
  5. Kies in het lint voor Financieel > groep Betalingsverkeer > Stornering. Het venster Stornering opdracht wordt geopend.

    SNAG-0009

  6. Kies voor Wijzigen.
  7. Selecteer met de knop Alt + i Infoknop in het veld Batch de batch die u wilt storneren.
  8. Controleer de gegevens van de batch.
  9. Selecteer in de box alle posten uit de batch. U doet dit met de Ctrl- of Shift-toets ingedrukt.
  10. Klik op OK. In de kolom Post gestorneerd staat nu bij iedere post een J.
  11. Controleer rechts bovenin de velden
    • Bedrag batch
    • Bedrag storno

    Deze bedragen moeten aan elkaar gelijk zijn. Zijn ze dat niet, dan zijn er posten in de batch die nog niet gestorneerd zijn. Storneer deze post(en) alsnog zoals hierboven beschreven.

  12. Bewaar de gegevens.

    Alle posten zijn uit de batch verwijderd. Ze hebben de standaard incassowijze gekregen. Hierdoor worden ze automatisch in een nieuwe batch opgenomen wanneer u deze aanmaakt.

  13. Kies in het lint voor Beheer > groep Inrichting > Administratie > Financieel > Instellingen. Het venster Instellingen financieel wordt geopend.
  14. Controleer de waarde in het veld Standaard incassowijze. Selecteer hier uw gebruikelijke incassowijze als dit niet Elektronisch is.
  15. Bewaar de wijziging.