Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Oplossen opgetreden problemen tijdens de proefprolongatie Volmacht

Voordat er in de Volmacht definitief geprolongeerd kan worden moeten eerst de problemen die tijdens de proefprolongatie zijn gesignaleerd worden opgelost. Hierbij moet een onderscheid worden gemaakt tussen

  • Fouten op inrichtingniveau

    Deze werken door op alle contracten waarop de onjuiste inrichting van toepassing is. Als bijvoorbeeld een premietabel voor een inboedelverzekering niet goed is gevuld, dan werkt dit door op alle inboedelverzekeringen uit de proefprolongatie.

    Wanneer er in de inrichting fouten of problemen blijken te zijn, dan moeten deze eerst worden gecorrigeerd. Vervolgens verwijdert u de proefprolongatie en voert u deze opnieuw uit om de wijzigingen te laten doorwerken in de prolongatie van de contracten.

  • Fouten op individueel contractniveau

    Nadat de fout(en) op contractniveau is (zijn) opgelost mag u in geen geval opnieuw de proefprolongatie draaien. Wanneer u namelijk opnieuw een proefprolongatie draait worden uw wijzigingen teniet gedaan. Los daarom eerst de fouten op inrichtingniveau op, verwijder de proefprolongatie, draai de proefprolongatie opnieuw en los dan pas de fouten op contractniveau op.

    Wanneer bij één of meer contracten een fout is opgetreden die niet het gevolg is van een fout in de inrichting, dan dient deze fout op contractniveau te worden gecorrigeerd. Dit kan door het betreffende contract bij de Geprolongeerde contracten te muteren, de aanwezige fout(en) op te lossen en het contract vervolgens op te slaan.

Op de opmerkingenlijst wordt naast de prolongatieopmerking onder de kop Melding een specificatie gegeven die betrekking heeft op de reden waarom de prolongatieopmerking is geplaatst. Dit vereenvoudigt het oplossen van problemen na de proefprolongatie.

In de onderstaande tabel worden de mogelijke opmerkingen beschreven met daarbij in cursief aangegeven welke actie vereist is om het probleem op te lossen:

Opmerking

Oorzaak en te nemen actie

Indexering afwijking

  • In de inrichting van de verzekeraar is op object/dekking niveau aangegeven dat er geïndexeerd wordt maar in het object/de dekking is geen indexcode/cijfer opgegeven.
  • Bij de inrichting is niet aangegeven dat er geïndexeerd wordt en in het object/dekking is geen indexcode opgegeven.

Indien gewenst de indexcode/cijfer uit het object/de dekking halen of daarin toevoegen.

BM aanpassing schade

Als een schade is verwerkt bij het bijwerken van de NC/BM regeling wordt in de schade het veld Maand NC/BM verwerkt gevuld met de prolongatieperiode. Wanneer dit niet lukt wordt deze melding gegeven.

U moet het veld handmatig aanpassen.

Handmatige premie

In het contract is aangegeven dat de premie handmatig is ingevoerd.

Deze contracten moeten handmatig geprolongeerd worden. Dit is beschreven in het onderwerp Oplossen problemen na definitieve prolongatie.

Fout opgetreden tijdens indexeren

Tijdens het indexeren is een fout opgetreden. Dit kan onder andere het gevolg zijn van het niet correct inrichten van de indextabellen.

Controleer de inrichting van de indextabellen.

Fout in NC/BM bepaling opgetreden

Tijdens het bepalen van de NC/BM trede is een fout opgetreden. Dit kan onder andere het gevolg zijn van het niet correct inrichten van de kortingtabellen.

Controleer de inrichting van de kortingtabellen.

Fout in bepaling waarde- en rekenrubrieken opgetreden

Tijdens het bepalen van de waarde- en rekenrubrieken is een fout opgetreden. Dit kan onder andere het gevolg zijn van het niet correct inrichten van de waardetabellen of het definiëren van rekenrubrieken.

Controleer de inrichting van de waardetabellen en de definitie van de rekenrubrieken.

Fout opgetreden tijdens premieberekening

Tijdens het berekenen van de nieuwe premie is een fout opgetreden. Meestal is dit het gevolg van het niet correct inrichten van de premietabellen.

Controleer de inrichting van de premietabellen.

Fout opgetreden tijdens bijwerken verzekering

Als een schade is verwerkt, wordt bij het bijwerken van de NC/BM regeling in de polis het veld Periode NC/BM verwerkt gevuld met de prolongatieperiode.

Als dit veld gevuld is ziet u deze opmerking terug in de opmerkingenlijst.

Pakketonderdeel niet correct geprolongeerd.

Wanneer een fout is opgetreden tijdens de prolongatie van een verzekering die in een pakket zit, dan wordt het pakket ook niet geprolongeerd.

Bij het pakket wordt deze melding gegeven.

Prolongatiefout in ander pakketonderdeel

Wanneer een verzekering in een pakket zit en bij een andere verzekering in het pakket is een prolongatiefout opgetreden, dan mogen het pakket en de onderliggende verzekeringen in zijn geheel niet prolongeren.

Deze melding wordt gegeven bij verzekeringen die in het pakket zitten, maar waarvoor geen andere fout is opgetreden.