In het onderwerp Voorstel gespreide betalingsregeling maken staat beschreven hoe u via het venster Voorstel gespreide betalingsregeling het voorstel kunt maken. In dit onderwerp vindt u de beschrijving van de velden van dit venster.
Veldnaam
|
Toelichting
|
Vordering frequentie
|
De frequentie waarin u het termijnbedrag bij uw relatie in rekening brengt wordt hier in maanden weergegeven.
Wilt u één keer per maand een termijn in rekening brengen dan vult u 1 in. Voor één keer per kwartaal vult u 3 in.
|
Vervaldag vordering
|
De dag van de maand waarop een termijnbedrag in rekening gebracht moet worden bij de relatie.
|
Start termijnvordering
|
De maand en het jaar waarop het eerstvolgende termijnbedrag in rekening gebracht moet worden.
Als u een nieuwe regeling invoert, wordt dit veld automatisch gevuld met de eerstvolgende periode waarvoor u termijnvorderingen moet aanmaken. Dat is de maand volgend op de laatste maand waarin u termijnbedragen heeft aangemaakt.
|
Incassowijze
|
De manier waarop u de termijnbedragen bij de relatie incasseert.
|
Bankrekening / Girorekening
|
Incasseert u de termijnbedragen elektronisch, dan selecteert u hier de rekening waarvan u de bedragen gaat incasseren bij uw relatie.
Als u hier geen rekeningnummer kunt selecteren, dan moet dit worden toegevoegd aan de gegevens van deze relatie. Zie hiervoor het onderwerp Tabblad Financieel bij invoeren relatie.
|
Administratiekosten
|
Het bedrag aan kosten dat u per periode bij u uw relatie in rekening brengt. De kosten worden bij de eerste afrekening geboekt als kosten voor de volgende periode.
De kosten worden per periode, de looptijd van de regeling, in rekening gebracht en niet per termijn!
Ook kunt u de kosten handmatig in rekening brengen. Zie hiervoor het onderwerp Administratiekosten gespreide betaling boeken.
|
Datum volgende kostenpost
|
Brengt u administratiekosten in rekening, dan bent u verplicht om de datum van ingang voor het berekenen van deze kosten in te voeren.
|
Activeren betalingsregeling
|
Nadat het termijnbedrag berekend is via , kunt u in dit veld een vinkje plaatsen.
De regeling wordt gestart en in alle deelnemende contracten wordt de incassowijze gewijzigd in Betalingsregeling. Hetzelfde geldt ook voor de openstaande posten die zijn opgenomen in de regeling.
U heeft de mogelijkheid de regeling te annuleren zolang de regeling nog niet geactiveerd is.
|
Voorstel bewaren
|
Nadat het termijnbedrag berekend is via , kunt u in dit veld een vinkje plaatsen.
Plaats hier een vinkje als u het voorstel eerst met uw relatie wilt bespreken voordat u de regeling activeert.
|
Afrekening frequentie
|
Om de hoeveel maanden u de regeling wilt afrekenen.
Voor gespreide betalingsregelingen is dit meestal een jaarlijkse afrekening, dus eens per 12 maanden.
|
Periode afrekening
|
De maand en het jaar dat de regeling de eerstvolgende keer wordt afgerekend. Er mag maximaal 12 maanden zitten tussen de start van de betalingsregeling en de Periode afrekening.
|
Excassowijze / Incassowijze
|
Hier geeft u aan hoe u het saldo, dat bij afrekenen van de regeling ontstaat, met uw relatie wilt verrekenen.
|
Termijnbedrag
|
Het bedrag dat u per termijn bij uw relatie in rekening brengt.
Dit wordt automatisch berekend als u in het vensterlint kiest voor.
U kunt dit bedrag overschrijven.
|
Eindsaldo controleren
|
De wijze waarop u bij het aanmaken van de termijnbedragen het eindsaldo wilt controleren. Toelichting van de keuzes vindt u in het onderwerp Eindsaldo gespreide betalingsregeling controleren.
|
Maximum eindsaldo
|
Het maximale bedrag dat het saldo bij het afrekenen mag afwijken.
Vult u hier een positief bedrag dan is dat het maximale bedrag wat uw relatie bij het afrekenen van de regeling nog verschuldigd mag zijn. Bij controle van het eindsaldo wordt dan gezorgd dat het termijnbedrag niet te laag is.
Een negatief bedrag is ook mogelijk. Dan wordt bij controle rekening gehouden met een maximaal uit te keren saldo.
|