|
|
Veldnaam
|
Omschrijving
|
Aanvangsdatum
|
Hier wordt de ingangsdatum automatisch overgenomen uit het veld Wijzigingsdatum van het tabblad Pakket (geldt alleen bij invoer van een nieuw pakket).
|
Betaaltermijn
|
De prolongatiegegevens zijn verdeeld over een aantal velden.
In het veld Betaaltermijn registreert u de betaaltermijn van het pakket. De betaaltermijn legt u in maanden vast. De betaaltermijn mag 1, 3, 6 of (een veelvoud van) 12 maanden zijn.
- Kiest u voor een betaaltermijn van 1, dan prolongeert het pakket één keer per maand.
- Kiest u voor een betaaltermijn van 12, dan prolongeert het pakket één keer per jaar.
|
Na het invullen van de veldenAanvangsdatum en Betaaltermijn worden de velden Hoofdvervaldatum en Prol. datumautomatisch gevuld als u met de Enter- of de Tab -toets het veld passeert.
|
Hoofdvervaldatum
|
Eerstkomende verjaardag van het pakket (de datum waarop bijvoorbeeld index en NCBM-gegevens worden aangepast).
|
Prol. datum
|
Eerstvolgende prolongatiedatum (de datum waarop weer premie betaald moet worden) van het pakket.
De prolongatiedatum wordt bij het uitvoeren van de prolongatie automatisch met de waarde uit het veld Betaaltermijn opgehoogd.
|
Looptijd
|
In dit veldkunt u de duur van het pakket in maanden aangeven. Dit mag 1, 2, 3, 4, 6 of (een veelvoud van) 12 maanden zijn.
|
Expiratiedatum
|
Nadat de velden Aanvangsdatum en Looptijd zijn gevuld zal Scenario Assurantie automatisch deExpiratiedatum berekenen (dit geldt alleen bij eerste invoer van een nieuw pakket).
De expiratiedatum geeft de einddatum van het pakket aan.
Wanneer u de expiratiedatum van een pakket aanpast, kunt u een melding te zien krijgen, bijvoorbeeld:
Expiratiedatum is gewijzigd.
De wijze van verlengen van het pakket is gewijzigd naar "Aflopend". Als de expiratiedatum in de actieve polisonderdelen van een latere datum is, wordt deze gelijkgesteld aan de van het pakket en de status verlengen wordt op "Aflopend" gezet.
|
Verlengen
|
In dit veld selecteert u hoe het contract verlengd moet worden. U heeft de keuze uit:
- Verlengen
Het contract wordt stilzwijgend verlengd.
- Aflopend
Het contract wordt automatisch beëindigd in de prolongatiemaand waarin de expiratiedatum valt. Het contract moet in die maand in de prolongatie zijn opgenomen.
- Geïnformeerd verlengen
Voor volmachtcontracten is geïnformeerd verlengen verplicht. Hierover leest u meer in het onderwerp Geïnformeerd verlengen inrichten.
Bij provinciale contracten kunt u op dit veld selecteren. U kunt dus zelf contact opnemen met verzekeringnemers van contracten die verlengd worden.
|
Incasso door
|
In dit veld selecteert u wie de vorderingen van het pakket incasseert.
U heeft hier keuze uit onder andere TussenpersoonMaatschappij en Derden
|
Incasso wijze
|
In dit veldselecteert u op welke wijze er geïncasseerd gaat worden.
U kunt hier bijvoorbeeld denken aan een Nota, Nota + OLA, Elektronische incasso of Verzamelnota. De keuzemogelijkheden die u ziet zijn enerzijds afhankelijk van uw Scenario Assurantie versie en anderzijds van de geselecteerde contractpartijen.
|
Nota aanmaken bij vervaldatum
|
Als u het veld Nota aanmaken bij vervaldatum aanvinkt, wordt alleen op de hoofdvervaldatum een nota verzonden. De termijnbedragen worden geïncasseerd op de manier die u in het veld Incasso wijze heeft aangegeven.
- Het veld Nota aanmaken bij hoofdvervaldatum kunt u alleen gebruiken bij de incassowijzen
- Elektronisch
- Elektronisch met nota
- Geen aanschrijving
- U kunt de nota per hoofdvervaldatum gebruiken als notificatie.
- Bij pakketonderdelen wordt de waarde van het veld Nota aanmaken bij hoofdvervaldatum overgenomen uit het pakket.
- Tegelijkertijd met de nota op hoofdvervaldatum kunt u andere documenten op hoofdvervaldatum meesturen, zoals de groene kaart, en informatie over gewijzigde premiebedragen door indexatie, BM/NC verrekening, en zo voort.
Zie de tabel hieronder voor de verschillende mogelijkheden.
|
Verzendwijze documenten
|
In deze velden legt u vast hoe de contract- en postdocumenten naar de verzekeringnemer en/of de debiteur verzonden moeten worden.
Contractdocumenten zijn alle documenten met vertrekpunt Contractgegevens. Postdocumenten zijn alle documenten met vertrekpunt Postgegevens.
Hoe de documenten naar bijvoorbeeld een verzekeraar verzonden moeten worden, regelt u in de relatiegegevens van de verzekeraar (veld Correspondentie via e-mail en eventueel in de e-mailgegevens de velden Gebruiken voor).
|
Kantoor
|
Als in Scenario Assurantie uw bedrijf is ingericht met meer kantoren dan kunt u hier aangeven onder welk kantoor het pakket valt. Wanneer u in de geselecteerde relatie standaard een bedrijf en kantoor op het tabblad Bijzonderheden heeft ingevoerd, wordt de waarde daarvan standaard overgenomen.
|
Medewerker
|
U selecteert hier de medewerker die de contractbehandelaar van uw kantoor is (wanneer gewenst).
De keuzelijst bevat alle actieve medewerkers van uw kantoor (dat wil zeggen: medewerkers ingevoerd bij waarbij het veld Uit dienst per niet gevuld is).
Wanneer u aan de geselecteerde relatie standaard een contractbehandelaar in het veld Behandelaars op het tabblad Bijzonderheden van de relatie heeft toegevoegd, zal deze medewerker automatisch worden overgenomen in een nieuw in te voeren pakket bij de betreffende relatie.
|
Productie voor
|
Als u de productie van uw medewerkers wilt bijhouden kunt u hier de (buitendienst)medewerker selecteren waarop de productie moet worden af- of bijgeboekt.
De keuzelijst bevat alle actieve medewerkers van uw kantoor (dit wil zeggen: medewerker ingevoerd bij waarbij het veld Uit dienst per niet gevuld is).
Het kan voorkomen dat de productie afwijkt, bijvoorbeeld een lager bedrag of de productie is verdeeld over meer personen. Hoe u deze afwijkende productie invoert, is beschreven in het onderwerp Productieboekingen en producenten.
Wanneer u aan de relatie standaard een producent bij Behandelaars op het tabblad Bijzonderheden heeft toegevoegd, wordt deze automatisch overgenomen. Het moet dan een nieuw pakket bij de relatie zijn. De medewerker moet nog in dienst zijn.
|
Status contract
|
In dit veldkunt u zien wat de actuele status van het pakket is.
|
Status datum
|
Hier wordt aangegeven vanaf welke datum de vermelde status van toepassing is.
|
Overige partijen
|
In deze box kunt u de overige betrokkenen bij het pakket, anders dan de verzekeringnemer en de verzekeraar, registreren. Bijvoorbeeld:
- Begunstigde of
- Verzekerde.
De verzekeringnemer en de verzekeraar zijn al op het tabblad Pakket vastgelegd.
|
Bijzonderheden
|
Dit veld gebruikt u om eventuele aanvullende gegevens van het pakket vast te leggen.
|