Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Kenmerken tekst lay-out met alternatieve e-mail

U kunt ervoor kiezen uw relaties standaard een e-mail te sturen als correspondentie. Als het veld Correspondentie via e-mail bij de relatiegegevens niet is aangevinkt, wordt een brief afgedrukt. Voor e-mail en brief gebruikt u verschillende lay-outs. Hieronder leest u hoe u dit inricht.

In dit voorbeeld worden de volgende stappen genomen:

  1. De brief wordt aangemaakt
  2. De e-mail wordt aangemaakt
  3. De e-mail wordt aan de brief gekoppeld.

Door op deze manier te werken kunt u de teksten van de brief overnemen in de e-mail. Wanneer u al een goede brief heeft die u wilt gebruiken, hoeft u deze alleen maar te kopiëren en de kopie als e-mail te bewerken.

  1. Kies Beheer > groep Inrichting > Administratie > Lay-outs > Tekst lay-out.
  2. Kies Nieuw.

    Wanneer u een bestaande tekst lay-out wilt gebruiken, kiest u Wijzigen. U hoeft dan slechts kleine aanpassingen te doen. Ga in dat geval verder na de stap Kies Wijzigen hieronder.

  3. Vul de kenmerken van de lay-out.

    Voorbeeld brief met alternatieve e-mail, brief

    • Het veld Tekstblok moet leeg zijn.
    • Het veld Via e-mail moet zijn aangevinkt
    • Het veld Alternatieve e-mail laat u leeg. U heeft immers de e-mail tekst lay-out nog niet gemaakt.
    • Het veld Alleen te gebruiken als alternatieve e-mail lay-out moet leeg zijn.
  4. Klik op Start Word en maak uw brief op. U kunt dit doen inclusief de adressering en de gebruikelijke opmaak van uw brieven.
  5. Onthoud het cijfer in het veld Nummer.
  6. Bewaar de tekst lay-out. Laat het venster Tekst lay-out open staan.
  7. Kies Wijzigen.
  8. Selecteer met Alt + i Infoknop de zojuist aangemaakte tekst lay-out.
  9. U kunt de lay-out direct opvragen door het cijfer in het vullen in het veld Nummer en op Enter te klikken.
  10. Kies in het vensterlint groep Hulpmiddelen > Kopiëren. Onthoud het nummer van de kopie.
  11. Bewaar de tekst lay-out. Laat het venster Tekst lay-out open staan.

U heeft nu twee identieke tekst lay-outs. Hiermee heeft u het volgende al ingericht:

  • De brief en de e-mail tekst lay-out moeten van hetzelfde Type product zijn.
  • Het veld Gericht aan moet in beide tekst lay-outs dezelfde waarde bevatten.
  • De dossiervorming is hetzelfde
  • De tekst in de correspondentie is hetzelfde.

De kopie bewerkt u zo, dat deze als e-mail verzonden kan worden. U doet dit als volgt:

  1. Kies in het venster Tekst lay-out opnieuw Wijzigen.
  2. Type het nummer van de kopie in het veld Nummer en druk op Enter.
  3. Vul de kenmerken van de tekst lay-out.

    Image-0207

    • Pas eventueel de velden Naam en Overzicht aan om aan te geven dat het de e-mail lay-out betreft.
    • Het veld Tekstblok moet leeg zijn.
    • Het veld Via e-mail moet zijn aangevinkt
    • Het veld Alternatieve e-mail moet leeg zijn.
    • Vink het veld Alleen te gebruiken als alternatieve e-mail lay-out aan.
  4. Klik op Start Word.

    In Word kunt u de gekopieerde tekst lay-out aanpassen zodat deze als een e-mail verzonden kan worden. Denk daarbij aan:

    • Adressering
    • Logo's en andere afbeeldingen van uw briefpapier
    • Disclaimer
  5. Sla de wijzigingen in Word op.
  6. Bewaar de tekst lay-out. Sluit het venster Tekst lay-out niet af.

U heeft nu twee tekst lay-outs die in de basis identiek zijn. De ene is opgemaakt als brief, de ander als e-mail. In de laatste stap koppelt u deze aan elkaar.

  1. Kies Wijzigen.
  2. Selecteer met Alt + i Infoknop de tekst lay-out die u als brief heeft ingericht.
  3. Klik op de Alt + i Infoknop achter het veld Alternatieve e-mail lay-out.

    In het venster Info ziet u alleen de tekst lay-outs waarin het veld Alleen te gebruiken als alternatieve e-mail lay-out is aangevinkt.

  4. Kies de zojuist gemaakte e-mail tekst lay-out. De brief en de e-mail tekst lay-out zijn nu gekoppeld.
  5. Bewaar de wijzigingen.