Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Voorbereiding afrekening betalingsregeling

U rekent de betalingsregelingen als volgt af:

  1. Controleer in de titelbalk van Scenario Assurantie of u in het juiste boekjaar bent ingelogd.
  2. Kies in het lint voor Financieel > groep Periodiek > Afrekening. Het venster Afrekenen betalingsregeling wordt geopend.

    Deb - Betalingsregeling Afrekenen

  3. Selecteer in het veld Subadministratie de subadministratie die u wilt afrekenen.

    In de volmacht krijgt u hier de vraag te zien of u het verdeelproces wilt opstarten wanneer u voor Crediteur assurantiën kiest.

  4. Vink aan welke soort regeling u wilt afrekenen:
    • Het veld Rekening courant (meestal) voor de Crediteur assurantiën en de Agent.
    • Het veld Gespreide betaling (meestal) voor de Debiteur assurantiën.
  5. Vink het veld Voorlopig overzicht aan.

    Deze functie is alleen beschikbaar bij de subadministraties Crediteur Assurantiën en Agent.

  6. Selecteer in het veld Afrekenperiode met de knop Alt + i Infoknop de periode waarvoor u wilt afrekenen. Als de gewenste periode er niet bij staat kan het zijn dat de vorige periode nog niet is afgerekend, of dat u een ander boekjaar moet kiezen.
  7. Controleer de box Voorbereiden. U ziet hier u alle relaties waarvan in de gespreide betalingsregeling staat dat in deze periode afgerekend moet worden.
  8. Selecteer de relaties die u wilt afrekenen.
  9. Kies in het vensterlint voor groep Hulpmiddelen > Verwerken. De voorlopige afrekening wordt gemaakt en het saldo wordt berekend.

    Als er posten met een wachtcode zijn, blijven deze buiten de afrekening. U krijgt deze posten in een logverslag te zien. Dit wordt automatisch geopend.

  10. Wanneer de proefverwerking gereed is, ziet u de namen van de relaties in de box Fiatteren staan.

Voordat u verder gaat met de definitieve verwerking van de afrekening, moet u de proefverwerking controleren. Zie hiervoor het onderwerp Controleren afrekening betalingsregeling.