Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Controleren afrekening betalingsregeling

Bij de afrekening van een betalingsregeling voert u eerst een proefverwerking uit. Dat is beschreven in het onderwerp Voorbereiding afrekening betalingsregeling. Vervolgens controleert u de proefverwerking. Hoe u dit doet, leest u in dit onderwerp. Wanneer de proefverwerking goed wordt gekeurd, maakt u deze definitief.

Wanneer het de afrekening van een crediteur assurantiën betreft, kunt u hier meer over lezen in het onderwerp Rekening-courant van de crediteur assurantiën controleren. De werkwijze in het venster Afrekenen betalingsregeling is echter gelijk.

  1. Open het venster Afrekenen betalingsregeling. Dit staat nog open als u direct hiervoor de proefverwerking heeft uitgevoerd.
  2. Selecteer een relatie in de box Fiatteren.
  3. Kies het vensterlint voor groep Hulpmiddelen > Overzicht. Het venster Overzicht wordt geopend. Links bovenin ziet u:
    • Het type betalingsregeling;
    • Het borderelnummer;
    • De aanduiding (niet verwerkt) omdat het een proefverwerking van de afrekening betreft;
    • De naam van de relatie met het relatieregistratienummer;
    • De naam van het borderel, Afrekening periode (periode).
  4. Controleer de afrekening.
  5. Sluit het venster met de knop Afsluiten.

Als de proefverwerking van de afrekening klopt, kunt u deze fiatteren en definitief maken. Zie het onderwerp Fiatteren afrekening betalingsregeling.

Het kan voorkomen dat de afrekening niet klopt. Bijvoorbeeld als:

  • Een post (onterecht) een wachtcode heeft;
  • Nog niet alle boekingen verwerkt zijn die in de regeling opgenomen moeten worden;
  • De betalingen nog niet allemaal verwerkt zijn via het verwerken van de dagafschriften.

U doet dan het volgende:

  1. Selecteer de relatie in de box Fiatteren.
  2. Kies in het vensterlint voor groep Hulpmiddelen > Verwijderen. De gegevens van de relatie worden weer in de box Voorbereiding geplaatst.
  3. Corrigeer de posten op de gebruikelijke wijze (onterechte wachtcode verwijderen, boekingen verwerken, betalingen verwerken).
  4. Voer de voorbereiding van de afrekening opnieuw uit en controleer opnieuw.