Gespreide betalingsregeling afrekenenPeriodiek rekent u de betalingsregelingen af. Hoe vaak u de regeling afrekent, is afhankelijk van wat in de regeling is opgenomen op het tabblad Afrekening. Zie hiervoor het onderwerp Tabblad Afrekening venster Financiële afspraak. Het afrekenen bestaat uit drie stappen. Deze stappen worden beschreven in de onderwerpen:
Een overzicht van wat er gebeurt er bij het afrekenen van een rekening-courantregeling vindt u in het onderwerp Rekening-courantregeling afrekenen. Bij het afrekenen wordt voor de betreffende periode het verschil berekend tussen:
Het verschil is het saldo. U verrekent dit saldo met de relatie of u neemt het op in de betalingsregeling voor de volgende periode. Is een gespreide betalingsregeling definitief afgerekend, dan kunt u geen aanpassingen meer aanbrengen. Heeft u op het tabblad Afrekening van de regeling in het veld Saldo elektr. afdragen of in het veld Saldo elektr. incasseren een vinkje gezet, dan worden bij het afrekenen van de regeling twee posten aangemaakt.
In de betalingsregeling blijft in dit geval altijd het saldo van de laatste afrekening inzichtelijk. Op het tabblad Gespr.betaling van de regeling geeft u aan welke controle moet plaatsvinden op het eindsaldo. Zie hiervoor het onderwerp Tabblad Gespr. Betaling venster Financiële afspraak Heeft u in het veld Eindsaldo controleren gekozen voor:
dan wordt op het Overzicht betalingsregeling het nieuw berekende termijnbedrag vermeld. Heeft u gekozen voor een andere optie, dan moet u het termijnbedrag opnieuw berekenen zoals omschreven in het onderwerp Termijnbedrag gespreide betaling opnieuw berekenen. | ||||