Tabeloverzichten sorteren in Word 2010
In dit onderwerp leest u hoe u een overzicht dat in een tabelvorm wordt gepresenteerd automatisch kunt sorteren. U doet dit met een macro. In het voorbeeld wordt een polisoverzicht op de kolom Branche gesorteerd. Er wordt verondersteld dat u bekend bent met het werken met tabellen in tekst lay-outs.
U maakt de automatische sortering als volgt:
- Maak voor het overzicht een tekst lay-out met de gegevens voor het overzicht in een tabel.
U kunt eventueel een bestaand tabeloverzicht gebruiken. In het voorbeeld is het standaard overzicht Relatie Overzicht verzekeringen gebruikt.
- Zorg dat de gegevens waarop u wilt sorteren in een aparte kolom staan. In het voorbeeld is daarom een kolom Branche aangemaakt.
- Geef iedere kolom een titel.
- Laat tussen de titel en de gegevenskolom één regel vrij. Zie ook het voorbeeld:

- Zet direct boven de tabel een tabelnaam, bijvoorbeeld Polisoverzicht. Deze titel hebben heeft nodig in de macro, maar wordt ook afgedrukt boven het overzicht.
- Plaats de cursor bovenin de tekst lay-out.
- Kies in het menu voor . Het venster Macro opnemen wordt geopend.

- Vul het veld Macronaam met de naam voor deze macro. Die moet EindeOpmaak zijn.
- Selecteer in het veld Macro opslaan in het document dat u als tekst lay-out gebruikt.

- Klik op OK.
- Kies in het Word-menu voor . Het venster Zoeken en vervangen wordt geopend.

- Vul het veld Zoeken naar met de tabelnaam die u boven de tabel heeft gezet. In het voorbeeld is dat Polisoverzicht.
- Klik op Volgende zoeken.
- Klik op Annuleren.
- Druk tweemaal op de toets
. De cursor hoort dan in de eerste cel van de eerste kolom te staan. Word toont de tabbladen Hulpmiddelen voor tabellen.
- Kies in de Hulpmiddelen voor tabellen voor . Het venster Sorteren wordt geopend.

- Selecteer in het veld Sorteren op de kolom waarop gesorteerd moet worden. In het voorbeeld is dit Branche.
- Klik op OK.
- Kies in het menu van Word voor .

- Kies voor .

Het venster Macro's wordt geopend.

- Selecteer in het veld Macronaam de macro die u zojuist heeft gemaakt. Dat is EindeOpmaak.
- Klik op Bewerken. Het venster Microsoft Visual Basic voor Applications verschijnt. Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

- Linksonder ziet u het blok Eigenschappen. Wijzig hier de naam NewMacros naar EindeOpmaak.
- Kies in het Visual Basic-venster voor .

- Kies voor . U keert terug in de tekst lay-out met het tabeloverzicht.
- Sla de tekst lay-out op de gebruikelijke wijze op.
|