Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Schade afleggen

Wanneer een schade is beëindigd zoals beschreven in het onderwerp Schade beëindigen en u er vanuit gaat dat de schade niet meer heropend hoeft te worden, kunt u de schade afleggen.

Als u kiest voor afleggen van een schade kunt u deze daarna niet meer aanpassen. U sluit met het afleggen de schade definitief af voor wijzigingen. Daarnaast worden relaties die tijdelijk in Scenario Assurantie zijn geadministreerd, omdat ze betrokken zijn geweest bij de schade, uit Scenario Assurantie verwijderd. Denk daarbij aan getuigen en experts met wie u verder geen relatie heeft.

Om een schade af te kunnen leggen

  • mogen er geen openstaande productaanvragen zijn;
  • mogen er geen openstaande taken zijn;
  • moet het veld Datum afgehandeld zijn gevuld.

Om een schade af te leggen volgt u onderstaande stappen.

  1. Open de schade zoals beschreven in Schades raadplegen. Kies daarbij voor Wijzigen.

    Wijzig eventueel de selectiecriteria van de box om de schade te zien.

  2. Een schade moet beëindigd zijn om deze af te kunnen leggen.

    U kunt in het menu pas kiezen voor Afleggen schade, als het veld Datum afgehandeld op het tabblad Algemeen is gevuld.

    Vul eventueel alsnog de datum in en druk op Enter of Tab.

  3. Kies in het venster Schadegegevens in het lint voor tabblad Bestand > groep Hulpmiddelen > Opties > Afleggen schade.

    De schade wordt direct afgelegd.

  4. Wanneer u kiest voor Afleggen schade verschijnt het venster Evenementen. Handel de evenementen af zoals beschreven in het onderwerp Schade opslaan.
  5. Het venster Aanmaken Productaanvraag verschijnt.

    U heeft hier de mogelijkheid om het document Dossier afgelegde schade te vervaardigen. In dit document worden alle bij de schade betrokken partijen opgenomen. Daarnaast wordt een aantal schadegegevens opgenomen. Dit document kunt u vervolgens opslaan in het dossier van de relatie.

    Let op!

    Bij het afleggen van een schade worden alle tijdelijke schadebetrokkenen die zijn toegevoegd bij het administreren van de schade verwijderd uit Scenario Assurantie. U kunt de gegevens van deze personen niet meer raadplegen in de schade. Het is daarom aan te raden altijd het document Dossier afgelegde schade aan te maken.

  6. Na het vervaardigen van het product krijgt u de melding:

    Het systeem gaat nu de schade afleggen. Zijn alle productaanvragen afgehandeld? Dit is niet meer mogelijk na het afleggen van de schade.

    • Klik op Nee als u nog een product wilt aanmaken. U keert terug in het venster Aanmaken productaanvraag. Hier kunt u alsnog het gewenste product (of producten) aanmaken.

      Nadat u eventueel de productaanvragen heeft aangemaakt keert u terug naar de bovenstaande melding

    • Klik op Ja. De schade is nu afgelegd.

      Het is niet meer mogelijk de schade te heropenen. U kunt de schadegegevens in het schadedossier nog wel raadplegen.

Na het afleggen van de schade ziet u het volgende:

  • Wanneer u een afgelegde schade benadert, wordt in het venster Schadegegevens op het tabblad Algemeen in rood de status Schade is afgelegd weergegeven.
  • De Schade betrokkenen die alleen aan deze schade waren gekoppeld krijgen de status Verwijderd.

    Deze betrokkenen worden verwijderd als u relaties gaat opschonen, zie het onderwerp Opschonen relaties en contracten.

  • Wanneer u de schade na het opschonen benadert, zijn in het venster Schadegegevens alleen de gegevens van de relatie in te zien. De gegevens van de overige betrokkene(n) kunt u terugzien in het document Dossier afgelegde schade dat in het dossier is opgeslagen.