Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Rekening-courantregeling afrekenen

Periodiek rekent u de betalingsregelingen af. Hoe vaak u de regeling afrekent, is afhankelijk van wat in de regeling is opgenomen op het tabblad Afrekening. Zie hiervoor het onderwerp Tabblad Afrekening venster Financiële afspraak.

Het afrekenen bestaat uit drie stappen. Deze stappen worden beschreven in de onderwerpen:

Een overzicht van wat er gebeurt er bij het afrekenen van een gespreide betalingsregeling vindt u in het onderwerp Gespreide betalingsregeling afrekenen.

Bij het afrekenen wordt voor de betreffende periode het verschil berekend tussen:

  • de bedragen die vanuit uw administratie in de regeling geboekt zijn en
  • de betalingen die aan of door de relatie gedaan zijn.

Het verschil is het saldo. U verrekent dit saldo met de relatie of u neemt het op in de betalingsregeling voor de volgende periode.

Is een gespreide betalingsregeling definitief afgerekend, dan kunt u geen aanpassingen meer aanbrengen.

Rekent u de rekening-courantregeling van een Crediteur Assurantiën (verzekeraar) af, dan moet u de regeling controleren met de rekening-courant die u van de verzekeraar krijgt. Zie hiervoor het onderwerp Rekening-courant van de crediteur assurantiën controleren.

Heeft u op het tabblad Afrekening van de regeling in het veld Saldo elektr. afdragen of in het veld Saldo elektr. incasseren een vinkje gezet, dan worden bij het afrekenen van de regeling twee posten aangemaakt.

  • Een post voor het saldo van de afrekening.

    Deze post is van het type Saldo en heeft standaard de omschrijving Afrekening periode MM-JJJJ.

  • Een openstaande post ter grootte van het saldo die u incasseert of uitbetaald.

    Deze post is van het type Aanschrijving betalingsregeling en heeft standaard de omschrijving Saldo betalingsregeling.

In de betalingsregeling blijft in dit geval altijd het saldo van de laatste afrekening inzichtelijk.