Dienst invoeren bij een relatie
U voert een dienst als contract in bij een relatie. Wanneer u bij een relatie eerder al een contract van het type Dienst heeft ingevoerd, kunt u deze voor de betreffende relatie kopiëren, zie het onderwerp Dienst kopiëren bij een relatie.
Een dienst voert u als volgt in:
- Open het contractoverzicht van de relatie. Het venster Overzicht contracten moet geopend zijn. Bijvoorbeeld via maximale variant knop Contracten.
- Kies Toevoegen. Het venster Wat wilt u toevoegen? verschijnt.
- Kies de waarde Dienst en klik op Uitvoeren. Het venster Muteren dienst wordt geopend.

De volledige beschrijving van dit venster vindt u in het onderwerp Toelichting venster Muteren dienst, tabblad Dienst.
- Vul het veld Wijzigingsdatum.
- Selecteer in het veld Status TP de juiste status voor deze dienst. Het veld Status versie wordt daarmee automatisch ingevuld.
- Selecteer in het veld Gebeurtenis een gebeurtenis. In het veld hierachter kunt u de gebeurtenis toelichten.
- Selecteer eventueel in het veld Dienst product met de knop
een van de ingerichte producten wanneer u deze dienst aan een vooraf gedefinieerd product wilt koppelen. Dan worden enkele velden automatisch gevuld. Zie ook het onderwerp Producten voor diensten inrichten. - Selecteer in het veld Type dienst het soort dienst dat u wilt gebruiken. Afhankelijk van uw keuze kan het venster wijzigen.
- Typ in het veld Omschrijving een duidelijke omschrijving van het dienstencontract. Deze naam wordt ook in de standaard brieven aan de relatie gebruikt.
- Vink eventueel het veld Tarief verhogen tijdens prolongatie aan. Een uitleg hiervan vindt u in het onderwerp Prolongatie diensten inrichten.
- Wanneer u eigen gegevensgroepen heeft aangemaakt, voegt u deze toe met de knop Aanv. Geg. In het venster Muteren aanvullende gegevens dienst kunt u de groepen toevoegen. Zie ook het onderwerp Eigen gegevensgroepen voor diensten.
- Controleer de gegevens in de box Contractpartijen. U kunt eventueel de subadministratie van de debiteur wijzigen naar Debiteur Assurantiën. Zo kunt u de diensten opnemen in een gespreide betalingsregeling waarin ook de assurantie-posten zijn opgenomen. Ook kunt u zo de diensten in de verzamelnota voor assurantie-posten opnemen.
Wanneer een agent aan een kantoor is gekoppeld, wordt de agent automatisch als contractpartij toegevoegd aan een dienst die bij dat kantoor is geregistreerd.
- Selecteer in de box de contractpartij en kies Wijzigen. Het venster Contract partij wordt geopend.

- Selecteer de juiste subadministratie in het veld Type partij.
- Bewaar de gegevens.
- Het veld Aandeel agent is alleen van toepassing bij een dienst met een vast tarief. U kunt dit veld invullen wanneer u een agent in de box Contractpartijen heeft toegevoegd.
- Vul eventueel het veld Bijzonderheden.
- Activeer het tabblad Algemeen. Hoe u dit gebruikt, is afhankelijk van wat u in het veld Type dienst heeft gekozen:
|