Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Dienst invoeren bij een relatie

U voert een dienst als contract in bij een relatie. Wanneer u bij een relatie eerder al een contract van het type Dienst heeft ingevoerd, kunt u deze voor de betreffende relatie kopiëren, zie het onderwerp Dienst kopiëren bij een relatie.

Een dienst voert u als volgt in:

  1. Open het contractoverzicht van de relatie. Het venster Overzicht contracten moet geopend zijn. Bijvoorbeeld via Dashboard > Klantbeeld > maximale variant Contracten en Hiaatbepaling > knop Contracten.
  2. Kies Toevoegen. Het venster Wat wilt u toevoegen? verschijnt.
  3. Kies de waarde Dienst en klik op Uitvoeren. Het venster Muteren dienst wordt geopend.

    Muteren dienst toevoegen

    De volledige beschrijving van dit venster vindt u in het onderwerp Toelichting venster Muteren dienst, tabblad Dienst.

  4. Vul het veld Wijzigingsdatum.
  5. Selecteer in het veld Status TP de juiste status voor deze dienst. Het veld Status versie wordt daarmee automatisch ingevuld.
  6. Selecteer in het veld Gebeurtenis een gebeurtenis. In het veld hierachter kunt u de gebeurtenis toelichten.
  7. Selecteer eventueel in het veld Dienst product met de knop Alt + i Infoknop een van de ingerichte producten wanneer u deze dienst aan een vooraf gedefinieerd product wilt koppelen. Dan worden enkele velden automatisch gevuld. Zie ook het onderwerp Producten voor diensten inrichten.
  8. Selecteer in het veld Type dienst het soort dienst dat u wilt gebruiken. Afhankelijk van uw keuze kan het venster wijzigen.
  9. Typ in het veld Omschrijving een duidelijke omschrijving van het dienstencontract. Deze naam wordt ook in de standaard brieven aan de relatie gebruikt.
  10. Vink eventueel het veld Tarief verhogen tijdens prolongatie aan. Een uitleg hiervan vindt u in het onderwerp Prolongatie diensten inrichten.
  11. Wanneer u eigen gegevensgroepen heeft aangemaakt, voegt u deze toe met de knop Aanv. Geg. In het venster Muteren aanvullende gegevens dienst kunt u de groepen toevoegen. Zie ook het onderwerp Eigen gegevensgroepen voor diensten.
  12. Controleer de gegevens in de box Contractpartijen. U kunt eventueel de subadministratie van de debiteur wijzigen naar Debiteur Assurantiën. Zo kunt u de diensten opnemen in een gespreide betalingsregeling waarin ook de assurantie-posten zijn opgenomen. Ook kunt u zo de diensten in de verzamelnota voor assurantie-posten opnemen.

    Wanneer een agent aan een kantoor is gekoppeld, wordt de agent automatisch als contractpartij toegevoegd aan een dienst die bij dat kantoor is geregistreerd.

    1. Selecteer in de box de contractpartij en kies Wijzigen. Het venster Contract partij wordt geopend.

      Venster Contract partij van een dienst (debiteur)

    2. Selecteer de juiste subadministratie in het veld Type partij.
    3. Bewaar de gegevens.
  13. Het veld Aandeel agent is alleen van toepassing bij een dienst met een vast tarief. U kunt dit veld invullen wanneer u een agent in de box Contractpartijen heeft toegevoegd.
  14. Vul eventueel het veld Bijzonderheden.
  15. Activeer het tabblad Algemeen. Hoe u dit gebruikt, is afhankelijk van wat u in het veld Type dienst heeft gekozen: