Vorig onderwerp

Volgend onderwerp

Inhoud boek

Book Index

Zakelijke relatie invoeren

Een zakelijke relatie heet in Scenario Assurantie een instantie. U voert gegevens van een instantie in als u gegevens als het KvK-nummer wilt vastleggen. Wanneer de zakelijke relatie bijvoorbeeld een zelfstandige zonder personeel is, kunt u zowel de relatie als persoon en als instantie invoeren, en met een relatieverband clusteren.

Het invoeren van een zakelijke relatie (instantie) doet u op dezelfde manier als het invoeren van een persoon, zie het onderwerp Particuliere relatie invoeren. Op het tabblad Algemeen geeft u aan dat het een instantie betreft. In dit onderwerp leest u alleen waarin het invoeren van instantiegegevens afwijkt van het invoeren van persoonsgegevens.

Ook verzekeringsmaatschappijen moet u als instantie invoeren voor zover deze nog niet in Scenario Assurantie aanwezig zijn.

De gegevens van een instantie voert u als volgt in:

  1. Open het venster Relatiegegevens zoals beschreven in het onderwerp Particuliere relatie invoeren.
  2. Selecteer in het veld Type Relatie de waarde Instantie.

    SNAG-0142

    U ziet dat een aantal velden niet meer benaderbaar is. Ook ziet u enkele andere tabbladen.

  3. Vul eventueel het veld Kenmerk.

    Bij verzekeraars is het gebruikelijk hier de POR-code aan te geven.

  4. In het veld Naam typt u de hoofdnaam van het bedrijf. Bijvoorbeeld:
    • Schildersbedrijf Witteboer geeft u als naam Witteboer
    • K. van Velden Accountancy geeft u als naam Velden Accountancy

    De naam gebruikt u later om op te zoeken.

  5. Activeer het tabblad Instantie.

    Image-0057

    Een toelichting op de velden in dit venster vindt u in het onderwerp Toelichting venster Relatiegegevens, tabblad Instantie.

    Wanneer u de instantiegegevens invoert voor een verzekeraar, bank of agent, zie dan ook de onderwerpen

  6. Voer de naam van het bedrijf in.

    U heeft hiervoor drie invoervelden:

    • 1e deel naam

      Bestaat de bedrijfsnaam uit meer delen, dan voert u hier het eerste gedeelte van de naam in.

    • 2e deel naam

      Het veld wordt automatisch gevuld met de naam die u op het tabblad Algemeen heeft ingevuld. U kunt deze naam aanpassen.

    • Volledige naam

      Het veld Volledige naam wordt automatisch gevuld met de gegevens uit de velden 1e deel naam en 2e deel naam. U kunt een afwijkende, volledige naam opgeven. Volledige naam wordt gebruikt in uw correspondentie vanuit Scenario Assurantie.

  7. Vul de overige gegevens in, voorzover van toepassing:
    • Klik op de knop Controle bedrijfsinformatie. Via de webservice bedrijfsinformatie wordt een groot aantal van de velden automatisch gevuld. Zie verder het onderwerp Webservice bedrijfsinformatie.
    • U kunt de velden handmatig invullen.
  8. Vul eventueel de omzetgegevens. Zie het onderwerp Omzetgegevens instantie.
  9. Activeer het tabblad Vervolg Instantie. Hier kunt u eventueel de BIK-nummers invoeren en de handelsnamen. Zie het onderwerp Gegevens Vervolg instantie.
  10. Activeer het tabblad Contactpersonen. Zie verder het onderwerp Contactpersonen.

    Tip

    Door de gegevens van de contactpersonen in te vullen, kunt u hierop zoeken als u de relatie zoekt.